Saturday, March 12, 2016

L'État Prétexte

Par Gary Victor

Pierre Clitandre dans notre dernier éditorial a parlé avec raison de cet État sur lequel la théorie et les intellectuels se taisent (http://www.haiticonnexion.net/#!o-se-cachent-nos-intellectuels/c5iy). On se tait en vérité sur la nature de cet État surtout quand on se sert des modèles ordinaires pour le comprendre. Quelques penseurs ont effleuré la vérité, mais sans aller trop loin par peur peut-être de brasser une boue qui pourrait emporter toute une société. Car plus on essaie d’analyser cet État en restant fidèle à l’observation des faits réels, et surtout en tenant compte des vrais mobiles et motivations des principaux acteurs aux commandes, on est étonné de découvrir quelque chose qui échappe à tout modèle préétabli et qui serait presque du domaine de la fiction littéraire ou du burlesque tout simplement.

L’État ici est une sorte de prétexte, une façade, dont l’objectif est de drainer les ressources de la nation vers des espaces bien définis. 


Chaque activité, chaque projet, chaque attitude sont des prétextes pour arriver à cet objectif. Bien des luttes prétendument contre cet État ont été des mécanismes de régulation devant apporter un sang neuf, un nouveau personnel à la machine broyant la nation. Comme le prétexte doit signifier, représenter quelque chose, c’est-à-dire donner un semblant de preuves de réalisations pour permettre au mécanisme de fonctionner, la nation tire quelque chose des miettes et subsistent difficilement avec. Dans ce jeu de l’État prétexte, il faut soigner en particulier l’interface avec l’étranger, source de revenus importants. Ici, on peut faire semblant d’accepter une certaine modernité, d’être en accord avec certains concepts. Les tenants de cet État sont devenus de bons comédiens à ce jeu du faire semblant. L’étranger se perd souvent dans ce jeu de l’État prétexte où, sinon, il s’y trouve bien, car finalement il en sort toujours gagnant, surtout qu’en final il pense trouver des arguments pour démontrer que ce peuple manque un chromosome et que les Haïtiens ne peuvent aller nulle part sinon végéter dans ce chaos.

La politique dans tous les pays est un espace où des acteurs avec des intérêts différents essaient de trouver des consensus autour de points de vue différents. Les citoyens sanctionnent les débats, les projets avec leurs bulletins de vote. La lutte peut être rude, sans pitié même, mais elle reste pacifique, car chacun respecte des règles établies pour la concorde au sein de la nation. Plus que cela, tout un chacun s’entend sur un minimum ayant trait toujours à la défense et au progrès du pays.

Chez nous, pour l’instant nous sommes toujours au stade de la lutte entre des chefs de bandes, bandes pouvant se disloquer facilement suivant de copieuses offres financières. La partie se joue en partie à huis clos le peuple maintenu à distance, spectateur nécessaire pour l’étalage des privilèges sans lesquels le chef ne se sent pas chef. L’intérêt de la nation, son futur, ne concerne pas lesdits dirigeants.

Un peuple surtout victime de cette corruption qui fauche quotidiennement cette nation ! Un peuple détruit, pourri par l’exemple donné par ceux qui au lieu d’être les gardiens du troupeau en sont toujours les loups, si bien que de nombreux citoyens ne rêvent que de venir chevaucher le monstre, l’État prétexte. C’est finalement le triomphe du « sétoupamisme » dans toute sa splendeur. « Se tou pa m ». À mon tour maintenant ! 

Dans un tel contexte, on comprend comment il est difficile d’organiser des élections libres ce qui signifierait la disparition d’une grande partie de cette classe politique et de leurs alliés qui depuis quelques décennies mènent ce jeu absurde et destructeur.

Gary VICTOR

Friday, March 11, 2016

From Haiti to Cuba, One CEO’s Big Plans For Caribbean Aviation

By Simons Chase
Cuba Journal
HAITI — On a bright February morning amid a mild westerly breeze, a newly painted plane sticks out like a fresh blade of grass as it parks and prepares to load passengers on the tarmac of Toussaint Louverture International Airport in Port-au-Price, Haiti.

Philippe Bayard, the CEO and founder of Sunrise Airways, Haiti’s only Haitian-owned airline, climbs aboard his newest aircraft, an ATR 42-320, as a small procession of employees board the plane, along with a priest who will deliver an inaugural blessing.
Minutes later, the formalities conclude, Sunrise employees scatter in pursuit of responsibilities and passengers clamor aboard for the airline’s now-blessed first flight to Camaguey, Cuba.
I grab a window seat – eager to add Cuba’s interior vistas to my already vast exposure to her pristine, alluring coastline.
As the engines spark to life, my thoughts are occupied with the complex history shared between Cuba and Haiti.
In the beginning, Hispaniola was the site of the first European settlement in the Americas thanks to Christopher Columbus’ first voyage in 1492.
Since then, the winds of global commerce, misalignment of interests and epic inhumanity have shaped the two nations in ways that many hope can become a source of strength rather than a source of weakness and rancor.
More recently, at least through the lens of an American, Cuba has been forbidden while Haiti has been seemingly foreclosed on.
I can only think about pushing forward, pointing the nose upward and gaining altitude.
We were in flight, banking West and headed for Cuba.
Camaguey is Cuba’s third largest city and the home to the largest concentration of Cubans with Haitian heritage.
Cuba acquired its Haitian connection in the early 1800’s after some French slave owners fled Haiti’s revolution, bringing thousands of Haitian slaves, coffee and sugar cane production to Cuba for the first time.
Later, some Haitians migrated to Cuba as “brazeros” or hand workers. Perhaps some of the passengers are descendants of those original Haitians.
Once in flight, my curiosity invites me to move across the row next to Philippe.
I wonder if his thoughts are adrift with the history surrounding people of Camaguey and Haiti.
To my surprise, and with comfortable precision, Philippe jumps from the details of load factors and fuel costs to what regional travel can mean for Caribbean people today.
After all, the new aircraft and Lithuanian crew are leased, so Philippe’s mental acuity is concentrated on commercial viability. He is a man with a plan, and there is no room for miscalculation.
“I don’t see Haiti – I see the Caribbean” – Philippe Bayard
Haiti needs Philippe to succeed. With an eye for detail and a vision for what his airline can become, Philippe is among a very small number of Haitian entrepreneurs able to take a long-term view of a commercial opportunity and also summon the powerful creative forces in Haitians themselves that seem so muddled in the daily struggle to survive.  The dedication and professionalism of Sunrise’s employees show that Haitians can take on complex challenges and succeed.
Sunrise Airways was born out of Sunrise Aviation, when Philippe’s aircraft leasing and charter business witnessed the dying off of a number of other Haitian national airlines.
What emerged was an idea for a Haitian national airline that was grounded in the successes and failures of the other contenders – along with a handful of repossessed aircraft.
Today, Sunrise is the first and only Haitian-owned airline to be awarded a Part 129 Operating Permit (Dominican Republic).  It operates daily scheduled passenger service connecting key gateways across the region.
Also at work is the emerging opportunity to capitalize on Cuba’s transition to more openness and the development of its private sector that promises to put money in the hands of the average Cuban.
The winds of change in Cuba and the region will favor Sunrise Airways.
While major US airlines have succeeded by focusing mainly on tourist travel between the US and the Caribbean, they lack an affinity for the fabric that connects the region’s populations together and how to serve their needs. Already there are plans to add another ATR to Sunrise’s fleet.
In addition to the daily responsibilities for the airline, Philippe is fighting to bring down taxes to support regional air travel growth.
And when he’s not charging ahead with airline issues, Philippe contributes by supporting efforts to solve Haiti’s massive environmental problems as the president and founding member of the Audubon Society of Haiti. The crippling deforestation so vividly on display from the air is his top priority.
I look forward to watching Philippe Bayard fulfill his vision to bring sunlight and water to Haiti problems and fulfill his vision for Haitian aviation – and hopefully make a profit along the way.
Simons Chase is the Editor-in-Chief of Cuba Journal.